joi, 29 ianuarie 2009

Analiza aplicata la teoria formelor fara fond

Şi, prin urmare, vom zice: este mai bine să nu facem o şcoală deloc decât să facem o şcoală rea, mai bine să nu facem o pinacotecă deloc decât să o facem lipsită de arta frumoasă; mai bine să nu facem deloc statutele, organizarea, membrii onorarii şi neonoraţi ai unei asociaţiuni decât să le facem fără ca spiritul propriu de asociare să se fi manifestat cu siguranţă în persoanele ce o compun; mai bine să nu facem deloc academii, cu secţiunile lor, cu şedinţele solemne, cu discursurile de recepţiune, cu analele pentru elaborate decât să le facem toate aceste fără maturitatea ştiinţifică ce singură le dă raţiunea de a fi“ – T. Maiorescu, In contra direcţiei de azi în cultura română




Probabil că azi, teoria maioresciano-eminesciană a formelor fără fond este mai actuală decât fusese la finele secolului XIX. Maiorescu era convins că importarea formelor fără fond este un act pustiitor, mutilant. Lovinescu era convins că formele pot genera, în timp, fondul. Teza este discutabilă dar de dragul polemicii vom pleca de la premisa că exprimă o idee validă. Ceea ce nu a luat însă în calcul Lovinescu sunt câteva efecte colaterale deloc neglijabile ale fenomenului generării fondului de către formă. Sunt câteva, dar am să mă refer în special la unul dintre ele: în perioada în care formele funcţionează fără fond, societatea se zbate inevitabil într-un spaţiu sterilizant, confuz şi dubios din punct de vedere moral. Am să încerc să argumentez teza mea şi, în acelaş timp, să transform argumentul meu într-un răspuns la editorialul doamnei inspector Nicoleta Crânganu din numărul 165 al revsitei Şcoala gălăţeană. Articolul, numit Evaluarea profesorilor – sperietoare sau leac împotriva îmbătrânirii? (între osanalele clişeizate aduse lui Eminescu şi graficele olimpiadelor, articolul atrage atenţia prin temă) pune o problemă de mare actualitate în profesorimea românească: posibilitatea, tot mai aproape de realizare, ca profesorii să fie plătiţi în funcţie de randamentul şi eficienţa muncii lor. Adică, ar adăuga profesorul de economie care sunt, posibilitatea ca şi în învăţământ, plata să devină funcţie de productivitate. Principiul, ca să nu zic forma, este absolut corect(ă). Va genera fond aplicarea lui/ei? Permiteţi-mi să răspund la această întrebare, comentând textual câteva dintre tezele aşternute pe hârtie de doamna Nicoleta Crânganu: „Evaluarea cadrelor didactice nu trebuie să sperie însă pentru că principiile ei sunt mai complexe şi vizează întreaga activitate a profesorului”. Prima fraza, primul ghiont cerebral: pe cine sperie aplicarea acestui principiu în mod evident corect? După părerea mea sunt două categorii îngrijorate (pentru a nu folosi termenul mai dur al doamnei Crânganu) de idee: cei care, în mod evident, sunt slab pregătiţi sau de-a dreptul incompetenţi (avem şi aşa ceva, dascălul nu e a priori nobil şi competent) şi cei care sunt convinşi că, în mod inevitabil, niciun principiu corect nu-şi va găsi locul în practica românească fără a fi trunchiat, siluit, mutilat. In mod evident, nu putem vorbi de evaluare, fără a aduce în discuţie criteriile de evaluare: „Cel mai important criteriu este acela al progresului realizat de către elevi, exprimat în evoluţia notelor de la evalările curente, rezultatele de la evaluările naţionale şi la testele iniţiale raportate la cele curente, respectiv finale”. Aici ne lovim, cred, de două probleme dintre care una extrem de gravă pentru că este o problemă de fond: în acest moment, nu există o bună practică a evaluării, profesorii evaluează extrem de diferit, la examene se trişează masiv ca să nu mai vorbim că, în noile condiţii, profii vor fi nevoiţi să noteze larg şi linguşitor. A doua chestiune este de-a dreptul schizoidă: programele şcolare propun obiective şi competenţe ca finalităţi ale educaţiei (altă formă corectă!!!) dar testeaza EXCLUSIV cunoştinţe! In aceste condiţii, evaluarea nepărtinitoare şi obiectivă care ar trebui să stea ca bază a evaluării eficienţei muncii didactice, este imposibilă. Cel puţin în acest moment. „Se adaugă criterii privind implicarea cadrului didactic în instituţia din care face parte – roluri asumate, activităţi intra- şi extracurriculare...”. La acest capitol, plătim dur preţul lipsei crase de reforme din ultimii douăzeci de ani. Implicarea (să mai subliniez corectitudinea princpiului???) fie este privită în învăţământ ca mai peste tot în sectoarele de stat cu ochii răi de către jucătorii de solitaire, fie se abuzează de ea (foarte rare sunt unităţile cu o implicare masivă şi în echipă a întregului corp didactic, de regulă optzeci la sută din volumul muncii cade pe umerii unui grup compact, mai mult sau mai puţin entuziast, dar activ.) „Nu este ignorată nici formarea continuă, reflectată în modul de proiectare şi desfăşurare a demersului didactic, în aplicarea metodelor moderne de învăţare sau în contribuţia cadrului didactic la prestigiul unităţii de învăţământ...” Minunata idee a formării continue are deocamdată şi ea un iz specific românesc: cursuri sunt incredibil de multe, formatori valoroşi incredibil de puţini iar formarea continuă nu este deocamdată decât o pârghie pentru ambiţioşi. Trebuie să recunosc însă că aici, în mediul formării continue, există o dezgheţare şi o deschidere către „metodele moderne de învăţare”. „Ideea mult discutată a evaluării profesorului de către elevi este doar o parte a criteriului privind evaluarea din perspectiva elevilor...” Personal, ideea nu mă angoasează în niciun fel. Scriu din mijlocul comfortului pe care şi-l permite un profesor cu note între 9 si 10 pe toate sit-urile de tip calificativ.ro. Trebuie însă să remarc o evidenţă: elevul român este pus azi să evalueze într-o chestiune complexă şi delicată, după ce, vreme de decenii, abilitatea lui naturală de a discerne şi de a avea opinii a fost sistematic descurajată. Ori, fără o educaţie veritabilă, făcută sub principiul respectării valorii, alegerea lui va fi trunchiată şi strâmbă.

luni, 26 ianuarie 2009

Eminescu, Nabokov si stirile Pro tv...

E tarziu in noapte si mi-e greu sa scriu.... Gasesc puterea insa sa va propun, prin simpla alaturare, urmatoarele... In jurnalul orei 23, Stirile Pro Tv ne prezinta un "nou" caz socant: Dragoste bolnava! A lasat-o insarcinata pe prietena fiicei sale, de 14 ani!!! Un barbat de 35 de ani traieste timp de doi ani o poveste de dragoste cu prietena fiicei sale (relatia a inceput cand barbatul avea 33 de ani iar fata doar 12...) in urma careia se gandeste serios sa se casatoreasca cu fetita, iar ea se declara fericita ca-i poarta copilul...
Detalii aici: http://stirileprotv.ro/video/dragoste-bolnava-a-lasat-o-insarcinata-pe-prietena-fiicei-sale-de-14-ani/60233095
De la Wikipedia, enciclopedia liberă: Lolita (1955) este un roman scris de Vladimir Nabokov. Romanul a fost prima data scris în engleza şi publicat în 1955 la Paris, mai tarziu tradus de autor şi în rusă şi publicat în 1967 la New York. Romanul este renumit atât pentru stilul inovator cât si pentru subiectul controversat: naratorul cărţii şi protagonistul Humbert Humbert devenind obsedat sexual de o fată de 12 ani cu numele de Dolores Haze. Dupa publicare, romanul a obţinut un statut clasic, devenind unul dintre cele mai cunoscute şi controversate exemple în literatura secolului 20. Numele „Lolita” a intrat in cultura populara si descrie o copila precoce din punct de vedere sexual. Romanul a fost ecranizat de două ori, prima dată in 1962 de Stanley Kubrick şi a doua oară in 1997 de Adrian Lyne.
Detalii aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Lolita
Ca`z doara suntem in luna lui Eminescu... Si... nu-i asa? Toate-s vechi si noua, zece, unsprezece, iar pentru unii...chiar 12!

luni, 19 ianuarie 2009

Ministeru`, sms-ul si contrautopia...

Dintr-un anumit punct de vedere, omul nu e doar o fiinta rationala, care vorbeste articulat, care rade, merge pe bicicleta sau voteaza... Ci este si o fiinta care lasa urme. Unele dintre ele sunt socialmente semnificative... Data nasterii, anii de scoala, data nuntii, data divortului, data nasterii copiilor etc... toate acestea sunt date/urme socialmente semnificative si de accea el sunt captate cu grija de catre stat, inregistrate, clasificate, pastrate in memoria colectiva... In principiu, lucrul ar fi ok... in fond, socializarea presupune si control social, incartiruire si ordonare. Intr-o societate democratica insa, toate formele de control si de inregistrare ale statului sunt supuse unui sever control inter-institutional in numele poporului suveran. Pragul diabolic catre totalitarism este trecut atunci cand toate urmele unui individ tind sa fie captate de catre aparatul de stat. Reaminti-va de abilitatile lui Big Brother, de tele-ecranele din contrautopia lui George Orwell, 1984. Urmarit, vanat, clasificat, spionat, individul este desfiintat de propriile urme (orice film vazut, orice partida de amor cu nevasta sau (mai ales) cu amanta, orice convorbire, orice inghetata mancata, orice floare cumparata, orice melodie fredonata in fata oglinzii la barbierire poate deveni o arma impotriva lui, poate deveni menghina cu care statul il striveste.
Mult timp am crezut ca situatiile tot mai multe si mai aberante pe care trebuie sa le fac ca profesor si ca diriginte (situatii cu: prezenta elevilor, absenta elevilor, abandonul elevilor, nevoile elevilor, solutiile pentru nevoile elevilor, actiunile elevilor, pasiunile elevilor samd) erau doar inventii stupide ale unor minti lipsite de perspective si viziune din Ministerul Educatiei and co. Azi realizez ca ele se inscriau de fapt in logica unui sistem care tinde sa inghita totul prin inregistrare. Nu are nicio importanta daca situatiile sunt reale sau nu. Important e ca sunt, ca ele nu inceteaza, organic, sa inregistreze urmele oamenilor din sistemul de educatie.
Impresiei i se alatura si indignarea furibunda pe care mi-a provocat-o o alta stire, strecurata azi spre sfarsitul jurnalelor desi este cu adevarat stupefianta... Citez dintr-un articol sintetic al Realitatii TV: "Convorbirile telefonice şi SMS-urile vor fi înregistrate de operatorii de telefonie fixă şi mobilă şi vor fi stocate timp de şase luni, începând de marţi, potrivit Legii 298/2008 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, intrată în vigoare. Astfel, toţi operatorii de telefonie fixă şi mobilă, precum Romtelecom, RDS&RCS, UPC, Orange, Vodafone, Cosmote şi Zapp sunt obligaţi să stocheze timp de şase luni numărul de telefon al apelantului şi al celui care a fost apelat, adresa abonatului, locaţia celui care este apelat, când a fost făcut apelul şi cât durează convorbirea telefonică. Tot din 20 ianuarie, toţi operatorii de telefonie fixă şi mobilă sunt obligaţi să stocheze timp de şase luni de SMS-urile pe care le trimitem, cui şi când le trimitem... Conţinutul convorbirilor telefonice ar putea fi preluate direct de către procurori în caz de urgenţă, "când întârzierea obţinerii autorizării din partea judecătorilor ar aduce grave prejudicii urmăriri penale ori îndeplinirii obligaţiilor pe care şi le-a asumat România ca stat membru al Uniunii Europene".
Nu mai insist. Am descris in primele paragrafe logica unui sistem care permite asa ceva. In esenta, el transforma pe oricare cetatean al Romaniei intr-un individ santajabil si creeaza premisele pentru instaurarea unei dictaturi informatice. Constat cu uimire ca Nicolae Ceausescu nu a reusit niciodata asa ceva (el ne intercepta selectiv). Constat cu durere ca acceptam pasiv asa ceva. Constat cu stupoare ca la 20 de ani de la Revolutie nu avem societate si reactie civila. Constat cu groaza ca romanul viitorului e un idiot manelizat si inert social. Constat cu veselie ca maine vom continua sa ne sunam iubitele, mamele, sotiile, prietenii in auzul unei maini de indivizi sinistri. REC...
LAMURIRE: Un prieten imi atrage atentia ca Legea e in acord cu prevederile si uzantele U.E. in domeniu, ca proiectul e vechi si ca am acceptat implicit principiul in momentul in care am aderat. Trebuie sa recunosc ca nu stiam asta. In acelasi timp, observatia nu schimba in niciun fel sensul si substanta argumentului meu. Nicio masura si nicio lege nu este in sine totalitara. Dar oricare dintre ele este potential totalitara. De aceea democratiile functionale au mecanisme de inhibare (daca nu de stopare) a abuzurilor (comisii de control, comisii de ancheta, parchete, judecatorii etc). In tara formelor fara fond, toate aceste mecanisme fie nu exista fie nu sunt functionale. Ceea ce in Europa poate fi o forma rezonabila de control social, la noi risca sa devina inevitabil o masura totalitara.
Ieri, il auzeam pe purtatorul de cuvant al Presedintiei asigurandu-ne ca fostul sef al SIE, Claudiu Saftoiu, minte atunci cand spune ca serviciile ii servesc lui Base (si inca de mult...) convorbiri (telefonice si de alte feluri..) Care va sa zica, un one to one.... Dar amu` sincer... Voi pe care-l credeti?

miercuri, 14 ianuarie 2009

Poetul notional

Deunazi, ma indreptam spre sediul ISJ (pentru cine nu stie, Inspectoratul Scolar Judetean) avand in dreapta o incantatoare doamna inspector de limba romana care, intr-un acces de sinceritate (sunt tot mai dese la inspectorii nostri, semn ca nici ei nu prea mai pot) imi marturisea ca motivul buznei spre Inspectorat era ca Minsterul Educatiei, Cercetarii si (Inovarii, cred...) ii ceruse.... atentie.... o lista cu "toate activititatile despre Eminescu ce urmeaza a fi facute pe 15 ianuarie in toate unitatile din judetul Galati"...
....................................................................................................................................................................
(in timpul cat ati fi citit cuvintele din spatiul punctat va las sa meditati la enormitatea cererii... ). Faptul m-a facut brusc sa-mi amintesc ca maine e ziua nasterii poetului national, Luceafarului, inegalabilului etc... M-am gandit ca e o buna ocazie sa astern pe pixeli cateva ganduri razlete despre poet, ganduri pe care as fi vrut sa le formulez de mult in limbaj extern. Inainte de a va indigna, please note ca sunt un fost olimpic national la limba romana, ca am dormit cu Glossa sub perna si l-am antipatizat pe Catalin, baiatul de casa, la varste la care cei mai multi dintre dumneavoastra, dragi cetitori, erati suave proiecte in scrisorile parintilor...
Daca ar fi sa fac un Top 10 al tampeniilor eminescoide pe care nu le suport ar suna cam asa: (in regresie normala, a la MTV)
10. Imi displace ca nu am alternativa: fie intri in adulatie extatica la auzul numelui poetului, fie esti un retard care il simpatizeaza pe Patapievici
9. Imi displace ca trebuie sa accepti mereu de dragul discutiei ca unde e saracie multa e si geniu...
8. Imi displace ca orice s-ar spune, Veronica tot curva pare
7. Imi dispace ca trebuie sa afirm ca Luceafarul e superioara Jocului secund desi cred contrariul...
6. Imi displace ca, de la Eminescu incoace, sifilisul a devenit o boala genialoida... (fratilor, aia e ciroza...)
5. Imi displace ca nimeni nu-l mai citeste pe Eminescu...
4. Imi displace ca nimeni nu poate rosti nici macar o propozitie inteligenta despre Eminescu...
3. Imi displace ca Scrisoarea III e mai cunoscuta decat Scrisoarea I
2. Imi displace ca perpetuam minciuna ca Eminescu e foarte aproape de sufletul romanilor. Daca vreun clasic e asa, acela e Caragiale. Eminescu e un poet manierist, elitist si filosofant care nu spune nimic maselor.
1. Imi displace ca Eminescu nu mai e de mult viu. E mort precum o notiune. Si la fel de putin iubit ca orice poet notional...

sâmbătă, 10 ianuarie 2009

Boboteaza, Paraschieva, frica si cutremurarea...

Dupa cum ati observat, la inceputul asta de an nu m-am omorat cu scrisul pe blog... E in primul rand pentru ca, din motive care imi scapa, fiecare inceput de an ma aduce intr-o stare de pura stupefactie... Nu prea scriu, predau rutinier si fara chef si in general nu prea imi merge mintea... Imi propusem sa reiau temele minore cu discutia despre predarea obiectului Religie in scoli. Apoi, am constatat, asa cum mi se intampla mai mereu in perioada dintre Sfanta Parschieva (da, da, e doamna aia ale carei falange imbalsamate produc valurile acelea televizate si penibile de isterie populara...) si Boboteaza ca nu pot formula coerent si limpede ceea ce cred, asa ca am renuntat. In principiu, despre probleme teologice este foarte greu sa vorbesti inteligent. Nu insa imposibil. Si, ca sa va conving, va reproduc doar cateva randuri din epocala carte a lui Soren Kierkegaard, aparuta la editura Humanitas in 2005 si intitulata Frica si cutremurare. Si, inainte de a reda, lansez retoric (pentru ca nu veti avea taria sa raspundeti) o intrebare: cati dintre voi ati manifestat vreodata inteligenta in relatia cu divinul...?
"Ingerul a venit doar la Maria si nimeni n-a putut s-o inteleaga... Care femeie a fost mai mahnita decat Maria? Si nu este oare adevarat ca cel ales de Dumnezeu e blestemat de El in aceeasi suflare?"...
"Credinta este chiar acest paradox ca individualul ca individual este mai presus de universal"
"Cei multi [...], asigurati in viata, traiesc doar in gandurile lor si au o pozitie sociala permanenta si perspective garantate intr-un stat bine organizat fiind separati de sute si chiar mii de ani de zguduirile existentei..."
"Credinta este o minune si totusi, nimeni nu este exclus de la ea; caci ceea ce uneste intreaga viata a omului este pasiunea iar credinta este o pasiune..."