luni, 8 decembrie 2008

Teme minore I - Salariile profesorilor II

Nu-mi propusesem sa revin auspra temei si ma pregateam sa trec la alte pseudo-subiecte, dar mi-am dat seama ca despre tragedia invatamantului romanesc am scris prea putin, prea elegant si prea putin convingator ( de exemplu, userul Cristian e convins ca pur si simplu nu am dreptate si ca "ar fi prea mult" sa imi explice de ce ma insel...) Pentru ca eu cred ca am dreptate si ca in prea putinul meu pun si eu degetul sarat pe buba dulce, ma simt nevoit sa ma explic, recte sa traduc in romaneste:
a) spuneam ca structura radianta dinspre ministere catre scoli via inspectorate este una militieneasca, stearpa si ineficienta. Sa detaliez: ministerul educatiei nu are si nu a avut in ultimii 20 de ani nicio urma de strategie coerenta de insanatosire a invatamantului romanesc. Oameni capabili si imbecili s-au succedat la varful ministerului dupa cum a batut vantul politic. Cam asta s-a intamplat si in inspectoratele judetene. Uneori, s-a intamplat ca pe acolo sa ajunga oameni buni si caractere frumoase dar asta nu datorita sistemului ci impotriva lui. Inspectoratele n-au fost niciodata in opinia mea decat sectii mascate de militie cu divizii de jandarmi intelectuali trimisi din cand in cand sa vaneze cate o condica nesemnata, cate o ora nefacuta sau cate o planificare neglijenta. Rareori, s-a intamplat ca vizita unui inspector sa insemne realmente ceva pentru cei inspectati. Imi amintesc ca, in urma cu cativa ani, Petru Cretia spunea ca oamenii cu adevarat valorosi radiaza consistenta si substanta cu naturaletea cu care pamantul sau femeile dau viata. Rareori, mi s-a intamplat sa vad in invatamantul nostru altceva decat blazati care sa injure pe la colturi sau executanti fara minte si caracter. Sistemul nu are in momentul de fata niciun fel de parghie prin care sa atraga personal de valoare si asta e de din ce in ce mai evident. Sunt tot mai desi insa "dinozaurii tineri". Am promis ca voi detalia candva conceptul (il creionez totusi acum: dinozaurii tineri sunt aratarile acelea cu varste cuprinse intre 20 si 3o de ani dar care se straduiesc sa arate ca mosii si babele care i-au terorizat in scoala dar pe care, in lipsa unor adevarate repere, ii considera mentori). La coada lantului distrofic se afla elevii: lipsiti de repere, gandind stramb si prost dar pe care nu-i poti condamna ca nu-si gasesc decat atat de rar mentorii printre profesori
b) am spus ca personalul e in general nostalgic, blazat, plafonat etc Detaliez: sunt mai multe specii:
- cei care realizeaza in ce mocirla sunt si fug
- cei care realizeaza in ce mocirla sunt si stau o vreme incercand sa schimbe ceva (test de rezistenta materialelor )
- cei care realizeaza in ce mocirla sunt si dau vina exclusiv pe elevi si parinti (uneori si pe Internet... acesta este nostalgicul pur, dinozaurul de tip "pe vremea mea...")
- cei care nu realizeaza in ce mocirla sunt
Element comun: mocirla
c) punctul "c" ar fi extrem de greu de detaliat: pentru ca sunt enorm de multe de spus... de la programele pline de bull-shit inutil, pana la metodele complet nepadagogice ale scolii sovietice, de la terorismul cotidian ("de maine, nu mai intri in scoala decat tuns ca te ia mama dracu`"... "mai are tac`tu prosti ca tine acasa?"etc), pana la palmute altoite discret (ca se terminatara vremile de dat cu ghioaga si smuls parul din cap), de la inhibarea oricarei porniri spre gandire proprie pana la icoanele care spanzura pe toti peretii, de la obsesia hilara pentru interzicerea fumatului, pana la incapacitatea de a pregati copiii pentru viata, pentru the real fucking life... Stati linistiti domnilor ministri, inspectori, directori, profesori... nu fumau... doar isi bagau in vena!!!

6 comentarii:

Anonim spunea...

Me again! Nu stiu care-i azi procentul "dinozaurilor tineri" la catedra, dar in ceea ce te priveste sunt de parere ca nu faci parte din categoria mentionata! Vreau sa cred ca in scurta-mi activitate nu m-am incadrat printre "dinozauri" si ceea ce ma face sa am opinia asta este ecoul inca persistent dinspre fostii mei elevi!
Cat despre unii useri, nu-ti face griji ca n-ar fi de acord... Atata timp cat le lipseste puterea de argumentare, asta pentru ca le e teama sa se exprime in fata ta si-i apuca tremuriciul, nu merita efortul considerarii!
Stii ceva? Ma cam retrag, e tarziu si blogul tau mi-a cam ocupat (placut!) din timpu-mi pretios!!!

Doru Castaian spunea...

N-am cum sa stiu daca ai avut solzisori de dinozaurita... Nu pari genul, dar nu stiu cine esti... DEsi...mn... o banuiala am eu...:)

Anonim spunea...

Stiam eu ca esti un tip inteligent... :)))

Unknown spunea...

Am sa fiu mai explict de data asta.Banii pe care"tagma" voastra ii cer nu se reflecta in "plus valoare"pentru generatiile care vin.Therefore ,nu vad de ce cineva ar trebui ,"by law" ,sa castige mai mult cu 50% daca nu aduce profit societatii prin ceea ce fac.

Doru Castaian spunea...

Nu-mi amintesc sa fi spus undeva ca "tagma" ar trebui sa castige bani fara crestere in productivitate... Cat despre judecatile generale de tipul "voi nu produceti".... "tagma voatra nu face", ele sunt, de regula, comode si false...

Anonim spunea...

mi-ati fost profesor si sincer va spun k am si acum tot respectul pt dvs.pakt k in liceu nu exista mai multi profi cu "open mind" k dv.gramazi expirate de "dinozauri" asa cum ii numiti kre ar fi trebuit sa iasa demult la pensie... fara valori, complexati si frustrati kre nu fac dekt sa oboseask mintile adormite ale elevilor libertini..traim alte timpuri in kre avem dreptul la exprimare libera si opinie proprie fie ea kiar si in contradictoriu cu ceea ce unii profi inceark sa impuna prin materiile predate.. imi amintesc cu oroare de unii "dinozauri" batrani cu conceptii comuniste gen dna cojokru, fosta profa de fizik maftei sau nu ma stiu cum o kema... femei bolnave ce aveau o placere nebuna sa "te prinda" cu lectia neinvatata dak pot spune asa. li se citea in oki multumirea, rautatea si placerea cu kre puneau note de 3 sau 4.. le facea placere sa stie k tu k elev depinzi de notele puse de ele si de "bunavointa" lor... femei obosite fara valori morale.. stau la ktedra si ocupa posturile nelasand nici o sansa de afirmare profesorilor tineri si competenti..
tot aici se inkdreaza perfect si dnul majaru...numai k din partea dansului nu era rautate ci.... prostie..mi-amintesc cum dormeam cu totii pe banci la ora de ist muzicii...dansul povestindu/ne de masina de spalat abia akizitionata poloneza, si de gresia din baie spaniola...si de kt de frumos si destept era in facltate, si de celebrii sai colegi cu kre a stat in kmera la kmin, si de kt de usor se conduce dacia dansului...politik si multe alte aberatii... era penibil...si foarte mandru...de toate realizarile din viata dansului... lucruri absolut neinteresante pentru noi...in skimb si dansul avea probleme cu nervii k multi alti profi la varsta a 3-a din acel lic...este inadmisibil k un prof sa loveask un elev..mai ales cu palma peste fata...e kuta astia in invatamant?mai au pretentii la salarii? sistemul nostru de invatamant este o rusine..inkrk elevii cu atata materie absolut nefolositoare.. prin toate sc vezi kdavre la ktedre ce nu vor sa renunte, nu vo sa inteleaga k ei au deja o pensie si nu vor sa lase nici o sansa de afirmare tinerilor profesori..au sute de ani vekime si iau niste salarii uriase dar intrebati elevii dak au ceva de invatat de la ei... intotdeauna v-am apreciat pt modul in kre va desfasurati orele si pentru rabdarea cu kre ascultati fiekre prostie indrugata atunci knd nu invatam incerknd din rasputeri sa extrageti ceva bun (kiar dak nu era) din ceea ce spuneam...tot respectul pt dvs si pt cei k dvs..
kt