miercuri, 3 septembrie 2008

De ce un blog?

Intrebarea este mai mult decat legitima si ati realiza cu usurinta asta daca mi-ati cunoaste timpuria aversiune fata de orice forma de jurnal... Acum doua zile, band o cafea cu doi amici, am fost intrebat de unul dintre ei (mai putin internaut decat s-ar cadea pentru varsta lui) ce e acela un blog... Am raspuns automat, plictisit, ca e un fel de "jurnal" on line... Banuiesc ca asta e raspunsul standard pe care l-ati primit si voi si pe care il proliferati fara sa-i acordati o clipa de gandire in plus... Ca de fiecare data cand dau raspunsuri prea promte si nemestecate, am ramas pe ganduri, am supus unui examen critic decretul proaspat emis.... Si am realizat nu numai ca un blog nu e un jurnal dar ca e ceva fundamental diferit. Iata de ce...
Un jurnal este o forma narcisista, eltista si solitara de mestecare a propriei identitati. De aceea, la limita, un jurnal nu e public si nici nu trebuie sa devina asa decat la umbrela clasicitatii (s-ar gasi oricand amatori pentru jurnalul lui Proust dar ma indoiesc ca s-ar gasi la fel de usor pentru cel al lui Fanel de la etajul 2 sau chiar pentru al lui Cartarescu, desi asta e o alta discutie). Blogul este prin excelenta o forma de ex-punere, o modalitate erotica, o forma de exhibare. Jurnalul este al tau, blogul este al celorlalti.
In al doilea rand, jurnalul pe hartie este legat de o presupusa dorinta de cunoastere sau, mai bine spus, de autocunoastere. Blogul este o modalitate de a-i cunoaste pe altii. Mai mult decat atat, este o modalitate de a-i construi. De a te juca cu ei si de a-i juca intr-o piesa a seductiei si a infruntarii.
In al treilea rand, jurnalul prolifereaza o metafizica a profunzimii. Blogul este eminamente la suprafata, dincolo de orice incercare de a-l impopotona cu atributele profunzimii. Masti care nu ascund decat alte masti la nesfarsit. Nu incercati sa ma gasiti aici profund sau autentic. Ma ofer in alte spatii, aici va daruiesc doar o spuma a identitatii mele.
Jurnalul este posac, adanc, principial. Blogul este frivol, superficial, jucaus si de aceea erotic.
Jurnalul vizeaza evenimente, blogul intamplari mici.
Jurnalul vrea sa regaseasca la capatul experientei de viata marile adevaruri. Blogul produce doar jumatati de adevaruri, sublime ultimate half-truths.
Jurnalul este sintetic, are pretentia de a arunca trash-ul din experienta ta si de a decanta ceea cee ste cu adevarat valoros. Blogul este analitic, el desface in mii de firicele jumatatile de experienta doar pentru placerea infantila de a distruge...
Din toate aceste motive, voi tine un blog desi n-am fost niciodata capabil sa am un jurnal...

3 comentarii:

Anonim spunea...

cum ar fi sa te comentezi pe tine?

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Onofre B. spunea...

aha, am priceput... deci io vreu să-i f... pă Gigi şi pă ăilalţi!? da bă, numa în filmele americane toţi copiii au copilării nefericite. a mea o fo mai ceva ca a lu ăla care fiind băiet păduri cutreiera...